7 feb. -09 - Hela livet upp och ner!

Har äntligen lyckats samla mig lite för att berätta vad som hänt, då jag ju varit väldigt frånvarande
i bloggen.
I tisdags morse, då jag var hemma med Jesper som var sjuk, så ringde min mamma kl. 8.30.
Jag förstod genast att nåt hade hänt, för hon skulle aldrig ringa den tiden annars.
Hon berättade då nåt man aldrig någonsin hade trott man skulle få höra eller uppleva.
Min pappa hade bara en stund tidigare fått en stor hjärtinfarkt och hela livet blev upp och ner
då dom genast kallade upp oss till Kungälvs Sjukhus. Jag förstod genast hur allvarligt läge var
och visste inte om vi skulle hinna fram innan det var för sent.
Tack vare att han jobbar på sjukhuset så kom han under vård fantastiskt fort.
Vi hann knapp upp förrän dom skickade honom nersövd i poliseskorterad ambulans till Sahlgrenska
där han under tisdagen genomgick 2 operationer.

Han har legat i respirator för lungor och andnings skull och även kopplad till en maskin som kallas
ecmo,som enkelt förklarat avlastar och hjälper hjärtat med att transportera runt blodet i kroppen.

Igår blev jag och min mamma inkallade till sjukhuset för att 3 läkare ville träffa oss och prata om
måndagens operation där dom hade planerat att sätta in nån ersättningspump då pappas eget
hjärta är förbrukat. Det känns som "korvstoppning" med all denna info och alla fakta, som om
hjärnan svämmar över. Läkarna informerade oss även om att dom kommer att börja jobba
parallellt med att hitta ett nytt RIKTIGT hjärta och genomföra en transplantation. Min pappa
och även jag har den ovanligaste blodgruppen och inte att förglömma att han är 1,95 lång och väger ca
100 kg, så det är ju naturligtvis inte vilket hjärta som helst som duger och läkarna sa att ibland kan man
få vänta uppemot 2 år på ett nytt hjärta.

Igår kväll åkte jag, mamma och mormor upp för att hälsa på igen och när vi bara varit där en kort stund
så kom en av läkarna, som vi tidigare pratat med på dagen, in på rummet. Jag fick hjärtat i halsgropen,
och man befarar ju alltid det värsta. Men denna gång var det ett positivt besket, det första och bästa
sen i tisdags. Det hade dykt upp ett hjärta som matchar pappa!!! Det var bara några slutliga prover som
skulle tas och skickas iväg med flygplan till den destination där hjärtat fanns. Och kl. 23.05 igår fick
vi klartecken på att allt stämde till 100%. Så kl. 00.30 inatt rullades pappa iväg till op och hjärtat skulle
anlända kl. 02.30.
Så här sitter vi nu hela familjen, samt min mamma och bror som bott här hos oss sen i onsdags,
och väntar på telefonsamtalet som kommer att berätta hur det gått.
Har upptäckt de sista dagarna att det inte finns nåt värre än att bara vänta och vänta på besked!!

Hoppet är ju det sista om överger människan, så nu hoppas vi och håller alla tummar vi har för att
det här går vägen!!

Efter många dagar med berg och dalbana och många tårar och mycket förtvivlan var det skönt att
äntligen få skriva av sig lite.

Tack alla underbara vänner för stöd via telefon, sms och msn.

krAM Anneli





Kommentarer
Postat av: malin

mina tankar finns hos dig hela tiden, jag blev så otroligt glad förut när du berättade och även om det självklart är en lång väg kvar så har ni alla fall en väg nu - med ett nytt starkt hjärta och alla möjligheter, tusen kramar till dig Anneli och till hela din familj

Postat av: ElisabethT

Mina goaste kramar och tankar kommer till Dig, till Er.

Vilken tur i oturen han ändå haft som fick en hjärta så snabbt.

Nu är det en lång väg att vandra men tillsammans är ni starka.

Var rädda om varandra.

Kram!

2009-02-08 @ 11:26:47
Postat av: Erica

Åh vad skönt att få höra att det är påväg åt rätt håll. Tänker på dig och din familj. Kram kram Erica

2009-02-08 @ 18:15:32
URL: http://ericasscrap.blogg.se/
Postat av: Maria T

KRAM!

2009-02-08 @ 19:33:39
Postat av: Annika

Så skönt att få prata med dej häromdagen...du vet att jag håller tummarna varje dag!!! Vilken tur att dom hittade ett hjärta så fort! Du ska se att allt blir bra. Kramar till tusen till dej och familjen//Annika

2009-02-09 @ 12:04:24
URL: http://mellbina68a.blogg se
Postat av: Eivor / Ejja

Vilka jobbiga dagar Ni haft och har framför Er!! Vet inte riktigt vad jag ska skriva, men jag tänker på dig och din familj och skickar styrkekramar till dig!!



KRAM

2009-02-09 @ 15:32:09
URL: http://eivor.blogg.se/
Postat av: nancy

Sitter med tårar i ögonen, Gud vad bra att de hittade ett hjärta sååå snabbt.Håller alla tummar på att allt går bra. Våra läkare på Salgrenska är ju bäst i världen på hjärtbyte så de fixar sig nog.

Bamsekramar

2009-02-09 @ 15:51:48
URL: http://pinknanc.blogg
Postat av: elisabethp

oj oj stackars er!! Men vad skönt att han inte behövde vänta så länge på ett nytt hjärta! Jag tänker på dej o din familj, o hoppas allt går bra!

många kramar!!

2009-02-09 @ 16:42:15
URL: http://elisabethp.blogg.se/
Postat av: annika.h

gumman vi tänker på dig och din familj.

hoppas att allt går vägen,det ser ju bra ut att dom hittat ett hjärta så fort.

kramar i massor.

2009-02-10 @ 12:23:43
Postat av: Malin H

Åh, gumman......

Mitt i allt sorgligt så är det ju otroligt!!

Vet många som fått leva med pump länge innan det funnits ett hjärta som matchar....

Massor med kramar till dig/er

2009-02-16 @ 10:52:02
URL: http://malinsscrap.blogg.se/
Postat av: SusanneSj

Hej Kära Du,

känner verkligen med er. Hoppas att det gått bra med din pappa.



Många varma stora kramar från mig

2009-02-20 @ 23:01:06
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Maria

Ojoj vad jobbigt för er alla, men jag hoppas ju att allt nu gått bra med hjärtbytet, och att din pappa mår bra vid det här laget. Tänker på er,

Kram Maria

2009-02-22 @ 21:52:35
URL: http://mariascollage.blogg.se/
Postat av: SusanneSj

Hoppas allt e väl.



*kram*

2009-03-04 @ 20:09:10
URL: http://susannesj.blogg.se/
Postat av: Petra

Hej vännen!

Låter som ni haft och har en tuff tid framför er. Vet av erfarenhet vad du går igenom. Farfar hade hjärtinfarkter stup-i-kvarten.

Med tanke på att vi i Sverige är så dåliga på att donera organ är det ett rent mirakel att din pappa har ett nytt hjärta - den tackar vi för.

Tänker och känner med er alla.

Kram Petra

2009-03-06 @ 12:19:33
URL: http://petraspyssel.blogg.se/
Postat av: Petra

Vill bara säga att det va kul å träffa dig på mässan. Hoppas du hitta nåt roligt?!

Jag ska gå imorgon oxå och hoppas d är mindre folk då.

Många, stora kramar

2009-03-07 @ 23:25:49
URL: http://petraspyssel.blogg.se/
Postat av: nancy

JÄTTE kul att se dig i lördags på mässan hoppas allt är bättre.

Sköt om dig

kram

2009-03-09 @ 23:25:20
URL: http://pinknanc.blogg.se/
Postat av: ElisabethT

Hoppas allt e bra. Förstår av kommentarerna att jag missade dig på mässan i lördags.

Kram kram

2009-03-10 @ 16:54:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback